PROPOZYCJE UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY W RAMACH TWORZENIA

                                 WAKACYJNEGO KODEKSU BEZPIECZEŃSTWA

NAD MORZEM  I JEZIOREM: pływaj w wyznaczonych do tego miejscach, nie wchodź do wody po jedzeniu, nie podtapiaj innych dla zabawy, posmaruj się kremem przeciwsłonecznym, pij dużo wody, noś czapkę z daszkiem, nie wskakuj do wody od razu po opalaniu, nie skacz do wody na główkę

W GÓRACH:  trzymaj się grupy, zaopatrz się w apteczkę, ubierz odpowiednie i wygodne buty, zapoznaj się z numerem górskiego pogotowia ratunkowego, nie wyruszaj w góry bez osoby dorosłej, poruszaj się po wyznaczonych szlakach

NA WSI: nie drażnij zwierząt, uważaj na różne maszyny np. kombajn, traktor itp.,

W MIEŚCIE: informuj rodziców i opiekunów gdzie się wybierasz, nie wsiadaj z nieznajomym do samochodu, przechodź  na pasach i na zielonym świetle, baw się w wyznaczonych miejscach

Dorzucamy jeszcze kilka zasad, których należy przestrzegać w czasie wakacji :

  • Zawsze informuj rodziców, gdzie i z kim przebywasz. Przekaż im także, o której godzinie zamierzasz wrócić.
  • Noś ze sobą numer telefonu do rodziców
  • Zawsze zapinaj pasy w samochodzie.
  • Poinformuj rodziców, gdyby ktoś Cię zaczepiał.
  • Nie oddalaj się z nieznajomymi, nie wsiadaj z nimi do samochodu.
  • Nie bierz słodyczy ani innych prezentów od obcych.
  • Pamiętaj o numerach alarmowych. W razie potrzeby dzwoń i wezwij pomoc.
  • Zadbaj o właściwy ubiór – strój z elementami odblaskowymi, kask ochronny podczas jazdy na rowerze.
  • Szukaj bezpiecznego schronienia podczas burzy.
  • Po każdym wyjściu z miejsc zalesionych dokładnie sprawdź skórę na obecność kleszczy.
  • Uważaj na rośliny, na których się nie znasz. Niektóre jagody, liście czy grzyby są trujące.
  • Nie rozpalaj ogniska w lesie.
  • Nie baw się z obcymi zwierzętami. Nawet przyjaźnie wyglądający pies czy kot może Cię ugryźć, gdy spróbujesz go pogłaskać.
  • Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie epidemii m.in. maseczki, odległości między osobami.

Psycholog i pedagodzy szkolni

 

Zachęcamy, aby z ćwiczeń skorzystali wszyscy uczniowie, a nie tylko ci, którzy mają takie zalecenia.

Propozycje dla dzieci młodszych:

- zabawy w zapamiętywanie nazw dni tygodnia, miesięcy i pór roku

- kreślenie w powietrzy rękami kształtów, obrazów

- czytanie krótkich, rymowanych wierszyków

- układanie konstrukcji z klocków

- dzielenie słów na głoski i sylaby

Propozycje dla dzieci starszych:

- zabawy typy „znajdź 10 różnic między obrazkami”

-rysowanie labiryntów i zadania „znajdź drogę w labiryncie”

-czytanie opowiadania i zadawanie pytań do tekstu/odpowiedzi na nie

- opisywanie krajobrazu: kierunki (góra – dół, prawo – lewo, północ – południe, wschód – zachód)

- układanie wyrazów z podanych liter: a k p o e m t u r.

Oczywiście zawsze dobrą formą ćwiczeń, ale i dobrą zabawą, są wszelkiego rodzaju gry planszowe.

                                                                                 pedagog i psycholog

Propozycje ćwiczeń dla dzieci, które mają zalecony udział
w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych cz. II

Zachęcamy, aby z ćwiczeń skorzystali wszyscy uczniowie, a nie tylko ci, którzy mają takie zalecenia.

Propozycje dla dzieci młodszych:

- wskazywanie z otoczenia przedmiotów na określoną literę

- liczenie sylab w wyrazach

- wydzieranki z papieru kolorowego

- rzut ping – pongiem do celu

- domino.

Propozycje dla dzieci starszych:

- zapamiętywanie ciągów liczb lub wyrazów

- tworzenie jak największej liczby wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby

- pisanie krótkich wierszyków na wymyślony przez siebie temat

- wycinanie nożyczkami skomplikowanych kształtów z papieru

- scrabble.

Oczywiście zawsze dobrą formą ćwiczeń, ale i dobrą zabawą, są wszelkiego rodzaju gry planszowe.

                                                                                 pedagog i psycholog

Zasady bezpiecznego i kulturalnego funkcjonowania w internecie

Obecnie dużo czasu spędzasz przed komputerem i w sieci. Oprócz obowiązków nauki zdalnej, wykorzystujesz w ten sposób część swojego wolnego czasu.

Ważne żeby w tym czasie nie zapominać o następujących zasadach:

  • Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany, szanuj innych
  • Słuchaj co inni mają do powiedzenia, bądź miły dla innych
  • Nie komentuj prac innych osób
  • Jeśli bierzesz udział w wideokonferencji, to nie przerywaj innym i nie mów zbyt dużo, aby pozostali też mieli czas dla siebie
  • Podczas takich spotkań powstrzymaj się również od jedzenia i szeleszczenia papierkami
  • Zwracając się do innych używaj kulturalnego języka (nie używaj wulgaryzmów, nie obrażaj)
  • Jeśli zdarzy Ci się kogoś obrazić – przyznaj, że źle zrobiłeś i przeproś tę osobę
  • Pamiętaj, że w sieci również obowiązują zasady prawne (np. nie przywłaszczaj sobie cudzych treści – zdjęć/tekstów, zawsze podawaj źródła)
  • Nie prowokuj innych tylko po to, by ich zdenerwować
  • Pisząc przez internet, a szczególnie zwracając się do kogoś, pamiętaj o zasadach poprawnej pisowni
  • Uważaj, kiedy i jak żartujesz – nie każdy ma podobne do Twojego poczucie humoru
  • Jeśli ktoś słabiej sobie radzi w sieci – nie krytykuj go i nie wyśmiewaj lecz bądź pomocny
  • Nie rozsyłaj nieprawdziwych informacji.

Część punktów to nasze sugestie, a cześć z nich to Wasze propozycje za które bardzo dziękujemy.

Życzymy powodzenia w nauce i dużo zdrowia!

Pedagodzy i psycholog

Propozycje ćwiczeń dla dzieci, które mają zalecony udział
w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych.

Zachęcamy, aby z ćwiczeń skorzystali wszyscy uczniowie, a nie tylko ci, którzy mają takie zalecenia.

Co jakiś czas na stronie szkoły ukażą się nowe propozycje.

Propozycje dla dzieci młodszych:

- lepienie z plasteliny

- malowanie na dużych powierzchniach papieru (można również rękami jeśli posiada się odpowiednie, bezpieczne farby)

- wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami

- gra w bierki

- chodzenie wzdłuż wytyczonej ścieżki, np. ze sznurka, klamerek czy ołówków

- zabawy ruchowe ze śpiewem i klaskaniem.

Propozycje dla dzieci starszych:

- kreślenie w powietrzu na przemian prawą i lewą ręką form kolistych i falistych

- kolorowanie obrazków z wieloma szczegółami

- układanie puzzli (odpowiednio duża ilość elementów ;))

- układanie własnych piosenek i odtwarzanie ich

- gra w memory (można samodzielnie wykonać)

- wymyślanie zagadek.

Oczywiście zawsze dobrą formą ćwiczeń, ale i dobrą zabawą, są wszelkiego rodzaju gry planszowe.

                                                                                 pedagog i psycholog

Szanowni Państwo!

          Wszyscy znaleźliśmy się w sytuacji bardzo trudnej i wyjątkowej. Każdy z nas szuka nowych rozwiązań na problemy i sytuacje, na które dotychczas mieliśmy wypracowane sposoby. Dotyczy to życia rodzinnego, zawodowego, społecznego. Wszyscy chodzimy trochę po omacku, zastanawiamy się jak się przeorganizować, co będzie korzystne a co okaże się bez sensu. Czasem robimy to z przymrużeniem oka, czasem z pełną powagą, ale zawsze z pewną dozą niepewności. Choć pewnie jeszcze nie każdy to u siebie zauważył, to może z tyłu naszej głowy przemykać strach lub lęk. Do tego chciałyśmy szerzej nawiązać w kontekście przeżywania obecnej sytuacji przez dzieci i młodzież.

          Strach jest reakcją na coś, co dzieje się aktualnie, teraz. Zwykle jest krótkotrwały. Lęk jest przewidywaniem czegoś co może się zdarzyć. Jest uczuciem bardzo subiektywnym, zależnym od posiadanych przekonań, doświadczeń i temperamentu. Strach może przerodzić się w lęk, kiedy dziecko (dotyczy to również dorosłych, ale my będziemy odnosić się do dzieci) przeżywa go zbyt długo i nie potrafi sobie z nim poradzić. Obydwie emocje są użyteczne i nam potrzebne, gdyż informują o niebezpieczeństwie, zagrożeniu.

          Aby strach ograniczyć lub zapobiec temu, by zamienił się w lęk, powinniśmy dać dziecku wsparcie. Wsparciem tym jest  danie możliwości wyrażania tych emocji (widzę, że się boisz; zauważyłam, że martwi cię obecna sytuacja), nie bagatelizowanie ich (daj spokój, nic się nie dzieje, przestań histeryzować). To co pomaga w sytuacji przeżywania strachu, to także możliwość mówienia o nim. Nasz mózg pracuje tak, że to co wypowiedziane, jest bardziej „oswojone”. Ważne, żeby podczas takich rozmów dziecko i jego emocje traktować poważnie, żeby tym emocjom zostało nadane znaczenie (to zrozumiałe,  że się boisz; sytuacja może budzić lęk).

          Warto również pamiętać o:

- w czasie rozmów z dziećmi informacje muszą być dostosowane do ich wieku

- dzięki temu, że dziecko ma wpływ na sytuację poprzez zachowania bezpieczne (mycie rąk, izolacja w domu) będzie sobie lepiej radziło z emocjami

- nie bagatelizowaniu uczuć dziecka

- zachęcaniu do rozmowy, ale nie zmuszaniu

- starsze dzieci również przeżywają trudne emocje chociaż czasem udają „twardzieli”

- proponowaniu spędzania wolnego czasu bez komputera np. gdy planszowe

- odkrywaniu nowych, być może wspólnych zainteresowań

- spokojny rodzić = spokojne dziecko

- nie dawaniu obietnic bez pokrycia (np. niedługo się to skończy, nas to nie dotyczy).

          W sytuacji, jeśli potrzebowaliby Państwo naszej pomocy jesteśmy dostępne przez dziennik elektroniczny. Dopóki będzie możliwość dojeżdżania do szkoły, będziemy pełnić również dyżur pod telefonem w szkole we wtorki i czwartki  w godzinach 9 – 11.

Pozdrawiamy
Pedagodzy i psycholog szkolny

Do rodziców, których dzieci uczęszczały na zajęcia korekcyjno – kompensacyjne lub zajęcia o charakterze terapeutycznym.

Ze względu na obecną sytuację nie możemy spotykać się z uczniami. Dzieci będą spędzać teraz dużo czasu przy komputerze biorąc udział w lekcjach, dlatego nie będziemy przesyłać dodatkowych materiałów do pracy.

Zachęcamy by w miarę Państwa możliwości i indywidualnych predyspozycji psychofizycznych Waszych dzieci, w wolnym czasie pracować nad trudnościami dzieci. Każda opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej zawiera wskazania do pracy – są tam przykłady gier i zabaw, które rozwijają ważne funkcje Państwa pociech (np. grafomotorykę, spostrzegawczość, pamięć wzrokową i słuchową, radzenie sobie z emocjami). Bardzo sprawdzają się w tej sytuacji wszelkiego rodzaju gry planszowe czy puzzle.

Pisząc tę wiadomość nie chcemy Państwa obciążać dodatkową pracą, lecz staramy się pokazać, że może to być sposób na miłe i pożyteczne spędzenie wspólnego czasu.

Pedagodzy i psycholog szkolny

Dzień dobry Uczniowie!

Witamy Was w nowej rzeczywistości.

Okazuje się, że to iż siedzimy teraz w domu nie oznacza, że mamy dużo wolnego czasu. Chociaż początkowo pewnie cieszył Was niespodziewany czas wolny, to teraz okazuje się, że nie do końca jest to takie fajne - musicie się uczyć, a z kolegami i koleżankami nie możecie się spotykać. Pamiętajcie, że to Wy nie zdając sobie z tego sprawy, możecie zrobić krzywdę zaprzyjaźnionym czy ukochanym osobom (poprzez spotkanie się bądź bezpośrednią rozmowę z kimś). Mocno wierzymy w Wasz rozsądek: zero spotkań i wyjść.

Nigdy nie przypuszczałyśmy, że przejdzie nam to przez usta (lub komputer ;)), ale bycie razem w mediach jest w obecnej sytuacji o niebo lepsze niż w realu.

Ważne jest żeby ten czas wykorzystać najlepiej jak potrafimy. Trzeba podzielić go na czas nauki i czas relaksu. Czas poza nauką warto spędzić nie tylko przy komputerze, telewizorze czy telefonie, ale czytając książki, słuchając muzyki czy grając w planszówki.

Trzymamy za Was kciuki!

Jeśli będziecie potrzebować naszej pomocy to jesteśmy dostępne przez Vulcan.

Pozdrawiamy

Pedagodzy: Anna Sanecka i Małgorzata Izydorczyk
oraz psycholog szkolny Bożena Lubina.

do góry