21 lutego UNESCO kolejny raz obchodzi Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, mający na celu promowanie na całym świecie różnorodności językowej i nauczania wielojęzycznego. Według UNESCO różnorodność językowa jest kluczowym elementem budowania i utrzymywania integracyjnych, otwartych, zróżnicowanych i partycypacyjnych społeczeństw.
W 2021 r. Tematem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest „Wspieranie wielojęzyczności na rzecz integracji w edukacji i społeczeństwie”. To właśnie języki i wielojęzyczność mogą sprzyjać integracji społecznej, a cele zrównoważonego rozwoju koncentrują się na tym, aby nikogo nie pozostawić w tyle. UNESCO uważa, że edukacja oparta na pierwszym języku lub języku ojczystym musi rozpoczynać się od wczesnych lat, ponieważ wczesna opieka nad dzieckiem i edukacja są podstawą uczenia się*.
W związku z Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego, w dniach 15-19 lutego 2021r.,w naszej szkole odbył się Tydzień Języka Ojczystego.
Przebiegał on pod hasłem „Słowa mają moc”.
Celem tego projektu było zwrócenie uwagi na to, jak ważne są słowa w naszym życiu. Jak wiele możemy osiągnąć, używając „pięknych” , szlachetnych, pozytywnych słów oraz ile możemy stracić, gdy stosujemy słowa przykre, nieżyczliwe, takie które mogą krzywdzić.
Chcieliśmy również pokazać, że nasz sposób bycia, nasza kultura osobista, to co sobą reprezentujemy, jak się do siebie zwracamy, co myślimy o sobie i innych, jest bardzo ważne dla nas i ludzi z naszego otoczenia. Nieważne jest jak wyglądamy, jakiej jesteśmy narodowości czy wyznania, wszyscy jesteśmy wartościowi, potrzebni i powinniśmy się szanować.
W każdym dniu tygodnia na pierwszej lekcji, zajęciach z wychowawcą lub j. polskim nauczyciele prezentowali uczniom krótki filmik dydaktyczny o tematyce miłości, szacunku, tolerancji, różnorodności, ciekawości, fascynacji itp. prezentowali komentarz do materiału oraz zachęcali do dyskusji. Uczniowie zbierali propozycje do „Banku słów, które mają moc”. Każda klasa pod koniec tygodnia zaprezentowała swoją pracę.
Ponadto odbył się konkurs indywidualny dla uczniów.
„Słowa mają moc. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2021” . Technika: plakat, filmik, wiersz, opowiadanie.
Dziękujemy wszystkim Uczniom, Rodzicom oraz Nauczycielom za udział w Tygodniu Języka Polskiego. Ze względu na bardzo dużo prac, które napłynęło w konkursie indywidualnym, wyniki podamy wkrótce. Zachęcamy, aby każdy plakat z bankiem pozytywnych słów został zawieszony na gazetce szkolnej, kiedy tylko wrócimy do szkoły. Cieszymy się bardzo z każdego pozytywnego słowa i życzymy, aby ich używanie stało się naszą codziennością.
Przypominamy, o czym rozmawialiśmy przez cały tydzień i zachęcamy do powrotu do tych treści.
Poniedziałek:
„Love is Mute” Wczorajsze walentynki wprowadziły nas w temat dnia dzisiejszego. Zaczynamy więc naszą przygodę ze słowami od wyjątkowego pojęcia: Miłość. Rzeczownik miłość w tekstach z XIV i XV wieku miał znaczenie „litość, miłosierdzie”, które równolegle występowało do sensu „łaskawość, łaska, przychylność”. Wyraz pochodzi od prasłowiańskiego słowa milostь, którego sens ogólnosłowiański to ‘litość’. Słowo to jest trudne do jednoznacznej interpretacji. Posługiwali się nim zarówno filozofowie greccy, Kościół, jak i wiele innych. Dla nas ważne jest to, że zwraca naszą uwagę na tych, których kochamy. Znacie jakieś słowa, które można powiedzieć osobom, które są dla nas najważniejsze? Kocham Cię…to tylko wierzchołek góry lodowej w zasobie słów, których możemy użyć, aby wyrazić miłość. Zastanów się, kiedy mama, tata, babcia, dziadek czy inne bliskie Ci osoby usłyszały od Ciebie, że są dla Ciebie ważne, wyjątkowe, niezastąpione, jedyne w swoim rodzaju, bez których życie nie ma sensu…Weź słownik do ręki, przeszukaj internet, porozmawiaj z bliskimi, przeczytaj coś dobrego i odkryj słowa, które wyrażą Twoje pozytywne emocje. Podziel się nimi z tymi, których kochasz.Wtorek -
„Coin Operated”– Ile razy powiedziałeś o sobie, że ty nic nie umiesz, że nie masz żadnych zdolności, nawet najmniejszego talentu i do niczego się nie nadajesz. A w ogóle wszyscy inni wokół Ciebie są lepsi. Zapomnij o takich słowach i już nigdy więcej do nich nie wracaj. Zastanów się proszę nad tym, jakimi słowami mógłbyś siebie samego docenić. Uwierz w to, że jesteś kimś wyjątkowym, właśnie dlatego, że jesteś taki a nie inny. Jeśli będziesz powtarzał sobie takie przykre słowa to nie będzie miejsca na te prawdziwe, dobre. Jestem kimś ważnym, umiem robić różne rzeczy, mam prawo marzyć i wierzę, że spełnię moje marzenia. Poszukaj słów, które powtarzane codziennie staną się Twoją nową codziennością i dają Ci siłę, i motywację do działania.Środa -
– Jakich słów używasz względem innych? Pamiętasz o tym, że w skutecznej komunikacji ważna jest intonacja? Ważne jest również to, co mówimy. Zwracasz uwagę na innych, czy odburkujesz im z lekceważeniem? A jakich słów używasz względem ludzi starszych, którzy czasami mogą wydawać Ci się denerwujący lub zniedołężniali? Jak reagujesz na uwagi starszego człowieka, który zwraca Ci uwagę? Twoje pozytywne słowo może zmienić nie tylko innych, ale też Ciebie samego.Czwartek -
„Snack Attack”– jakich słów użyć, aby poradzić sobie ze złością. Znamy wiele wyrażeń, które służą do wyrażenia złości, nieraz to bardzo brzydkie słowa. Nie są nam też obce słowa, które oceniają innych. Zastanów się, co można powiedzieć i jak, kiedy jesteśmy źli. Co można powiedzieć, kiedy jesteśmy źli na innych. Jak wyrazić nasze niezadowolenie względem kogoś. Czy możemy mieć gorszy dzień i popełnić błąd? Znamy jednak słowa, które pozwalają nam naprawić ten błąd i zrehabilitować się względem kogoś, komu sprawiliśmy przykrość? Znamy cały zasób słów oceniających innych. Jakie znacie słowa, których można użyć, aby kogoś nie ocenić, tylko poznać?Piątek -
„For the birds” – W naszym słowniku powinniśmy poszukać słów, które budują pozytywne relacje w grupie. Słów, które wyrażają akceptację, cenią różnorodność wyglądu, pochodzenia, zainteresowań, ubioru, wyznania. Z naszego słownika powinny zniknąć słowa, których sam nie chciałbyś słyszeć. Łatwo mówić innym przykre rzeczy, jeśli jesteśmy w grupie, jeszcze łatwiej kiedy jesteśmy anonimowi, za ekranem komputera. Nieraz dużo trudniej nawiązać relację, rozpocząć rozmowę z kolegą/koleżanką z ławki. Łatwiej pisać sms-y? Ale tam nie zmieści się wiele treści? Pomyśl nad słowami, które pozwolą Ci budować pozytywne relacje w szkole, w klasie, miejscu, w którym spędzasz przecież prawię połowę dnia.